De eerste Mercedes. Een spotwagen van 35 pk.
Op 22 december 1900 leverde de Daimler-Motoren-Gesellschaft het eerste exemplaar met de nieuwe motor aan Jellinek, een racewagen van 35 pk. Deze eerste "Mercedes", ontwikkeld door Wilhelm Maybach, de hoofdconstructeur van de DMG, maakte in het begin van de eeuw furore. Met zijn laag zwaartepunt, zijn chassis van geperst staal, de lichte en krachtige motor en de radiateur met honingraatvormig koelblok wordt hij nu als de eerste moderne auto beschouwd.
De "Week van Nice" in maart 1901, waarin de Mercedes-deelnemers in vrijwel alle disciplines onklopbaar waren, bezorgde Jellinek en zijn auto's buitengewone bekendheid. In maart en augustus 1901 verschenen de zustermodellen 12/16 pk en 8/11 pk. Dankzij de verdere bestellingen van Jellinek draaide de productie van de Daimler-fabriek in Cannstatt op volle toeren.
Op 23 juni 1902 werd de naam "Mercedes" als handelsmerk geregistreerd en op 26 september wettelijk beschermd. Emil Jellinek kreeg in juni 1903 de toestemming om zich voortaan Jellinek-Mercedes te noemen. "Dit is de eerste keer dat de vader de naam van zijn dochter draagt", was het commentaar van Jellinek.