Mercedes-Benz, veelal afgekort tot Mercedes, is een automerk uit Duitsland, in 1926 ontstaan als gevolg van de fusie tussen het Daimler Motoren Gesellschaft van Gottlieb Daimler en de firma Benz & Cie. van Carl Benz. Tegenwoordig is het het merk onderdeel van Daimler AG.

Onder het merk Mercedes-Benz worden personenauto's en -busjes, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en andere voertuigen (zoals de Mercedes-Benz Unimog) geproduceerd. Daarnaast is Mercedes-Benz eigenaar van onder meer Maybach en Smart.

Benz was het merk waaronder Carl Benz auto's bouwde. Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar.

Benz' vrouw Bertha was wellicht de eerste persoon ter wereld die een echt autoritje maakte, toen ze van Mannheim naar Pforzheim (een afstand van 180Km) reed in 1888. Er zijn mensen die beweren dat dit ritje er voor zorgde dat de auto zich bewees. Vrouw Bertha was een vindingrijke vrouw en dat was nodig ook, want de eerste auto was niet zonder problemen te besturen. Ze moest in het holst van de nacht op zoek naar benzine en vond een apotheek, dat aldus het eerste "benzinepompstation" ter wereld werd.

Mercedes komt voort uit Daimler, een Duits automerk, opgericht door Gottlieb Daimler, die tussen 1886 en 1900 auto's bouwde. Daarna bleef de Daimler Motoren Gesellschaft wel bestaan, maar produceerde haar auto's onder de merknaam Mercedes. De naam hiervan is geïnspireerd door Mercédès Jellinek, de dochter van de Oostenrijks-Hongaarse consul Emil Jellinek, een van de eerste grote klanten van DMG die in 1900 zesendertig auto's bestelde met een gezamenlijke waarde van 550.000 Duitse Marken.

De driepuntige ster omsloten door een cirkel die Mercedes als beeldmerk voert is in 1909 als zodanig gedeponeerd en siert sinds 1910 bij veel (maar niet alle) Mercedessen de radiateur op. Van de drie punten in de ster wordt gezegd dat zij een verwijzing zijn naar het feit dat het de bedoeling was van Gotlieb Daimler om motoren te bouwen voor gebruik te land, ter zee en in de lucht. Toen in 1926 de firma's Daimler-Motoren-Gesellschaft en Benz & Cie. fuseerden tot Daimler-Benz AG besloten zij het merk Mercedes-Benz te gaan voeren, met behoud van de Mercedesster.

Vóór 1993

De typeaanduiding van de Mercedessen gebouwd tussen 1926 en 1993 volgt vrijwel altijd hetzelfde patroon, bestaand uit een getal van de vorm "xx0", eventueel gevolgd door een of meerdere letters. Op de plaats van de "xx" staat altijd de cilinderinhoud van de motor gedeeld door 100; een Mercedes 180 heeft dus een motor met een inhoud tussen de 1750 en 1849 cc.

De letter(s) na het getal geven altijd aan dat er sprake is van een bijzondere uitvoering van de motor of de carrosserie. In de loop der jaren is een aantal letters gebruikt voor verschillende aanduidingen, zie hieronder.
C Coupe Een uitvoering zonder aparte deuren voor de achterpassagiers
D Diesel Auto met een dieselmotor
E Einspritzung Een auto met een (benzine-)injectiemotor
G Gelände De Mercedes terreinwagen
H Heck Een uitvoering met de motor achterin
K Kurz Auto's met een ingekort chassis t.o.v. de normale uitvoering
Kompressor Auto's waarvan de motor is uitgerust met een compressor
L Lang Auto's met een verlengde carrosserie t.o.v. de normale uitvoering
Leicht Auto's die extra licht gebouwd zijn om de prestaties te verbeteren
S Sport Sportwagen
Super Om aan te geven dat een auto in een bepaalde eigenschap extreem is: Super-Leicht of Super-Sport
Sonderklasse De auto's van de zogenaamde S-klasse: de extraluxe uitvoeringen
T Kombi Een stationwagen-uitvoering: een personenauto met extraverlengde en -verhoogde kofferruimte
V Vorn Een uitvoering met de motor voorin (alleen gebruikt als er ook een variant van de carrosserie bestond met de motor achterin)

In het geval van de letters die meerdere betekenissen hebben hangt het van de combinatie van letters af welke van de betekenissen gekozen moet worden. Zo staat "300SEL" voor een auto met een 3 liter motor, met een extra luxe carrosserie (S), brandstofinjectie (E) en met een met verlengde carrosserie (L), terwijl een "300SL" staat voor een auto met een 3 liter motor uit de Sport-Leicht serie.

Er zijn een paar uitzonderingen op de bovenstaande regels, zoals bijvoorbeeld de Mercedes 600, die een met brandstofinjectie uitgeruste motor van 6,3 liter had en in een standaard- of een verlengde uitvoering geleverd kon worden. Dit zou dus de typeaanduidingen "630E" en "630EL" opleveren, maar op de auto's stond nooit iets anders dan "600".
Ook is er een aantal typen waarbij er een andere motor geleverd kon worden met een andere motorvariant dan gebruikelijk. Dit staat dan aangegeven op de rechterhelft van het kofferdeksel (de normale typeaanduiding staat dan links). Op die manier zijn er bijvoorbeeld de "300SEL 6.3" (de "300SEL" met een 6,3 liter motor) en de "190E 2.5-16" (de "190E" met een 2,5 liter motor met 16 kleppen) tot stand gekomen.

Het 190 type (1982-1993) is een uitzondering, daar staat 190 voor een serie en niet voor de motorinhoud. Nota bene: na 1993 ging men weer terug naar de motorinhoud in het typenummer, bijvoorbeeld c180 = een 1.8 c280 = 2.8 (kleine uitzonderingen daargelaten). Men gebruikt al heel lang een fabriekstype-nummer voor elk type, bijvoorbeeld: mb 250 uit 1979 is een w123; een mb 350 uit 1977 is een w116.

Na 1993

In 1993 zijn er twee veranderingen aangebracht in de typeaanduiding van de auto's:

•De koppeling tussen het nummer en de cilinderinhoud is niet meer altijd van toepassing. Zo ligt in bijvoorbeeld de "C 200 CDI" en "C 220 CDI" hetzelfde motorblok met 2148 cc. Er is echter nog wel steeds sprake van een verschil in vermogen tussen de twee motoren, door bijvoorbeeld het toepassen van een andere turbodruk.
•De letters verhuizen van achter naar vóór het getal en geven niet langer de bijzonderheden van een uitvoering weer, maar geven aan in welke klasse het model valt. Zie ook hieronder bij de huidige modellen.
Naast deze veranderingen blijven er ook zaken ongewijzigd: nog steeds staat een specifieke motorvariant aangegeven met een tekst rechts op het kofferdeksel, zoals bijvoorbeeld "Kompressor" of "Turbodiesel".

2005 en later

Nadat Mercedes-Benz geplaagd werd door kwaliteitsproblemen, onder andere door storingen in de steeds meer voorkomende elektronica, is beterschap beloofd. Een logische belofte: door de teruglopende technische kwaliteit liepen de verkoopcijfers terug. De testperiode met voorserieauto's, dus de periode voordat de serieproductie plaats vindt, zou worden verlengd. Ook zouden er minder modellen geproduceerd worden op een productielijn.

Interne aanduiding

Naast de bovengenoemde typeaanduidingen, die gebruikt worden in de handelsbenaming van de auto's, gebruikt Mercedes-Benz voor de interne aanduiding van de carrosserievariant een systeem waarin een letter gevolgd wordt door een nummer. De nummers hebben sinds 1946 allemaal drie cijfers; de betekenis van de letters is als volgt:

W = Wagen
S = Stationwagon
R = Roadster
C = Coupé
A = Convertible / Cabriolet
V = Verlengde Limousine
CL = Compacte Limousine

Verder zijn er per type auto soms nog extra aanduidingen die achter het nummer geplaatst worden, zoals de (kleine) letters "a" t/m "d", die in het geval van een cabriolet uit de jaren '40 en '50 het type van de cabriolet aangeven.

Type informatie:
•1114 •1422 •1517 •170 Oldtimer •180 Oldtimer •136 •136 •220 •220 Oldtimer
•230 •240 •250 •260 •270 •280 •300 •300 Oldtimer •307 •308
•309 •310 •312 •320 •350 •380 •406 •407 •408 •410 •412 •416 •450 •500 •508
•600 Oldtimer •608 •609d •611 •613 •709 •711 •809 •811 •813 •814 •815 •817 •917
•A-Klasse •B-Klasse •C-Klasse •Cl •Clk •Cls-Klasse
•E-Klasse •G-Klasse •G-Serie •Gl-Klasse
•L 206 •L 207 •L 306 •L 307 •L 406 •L 409 •L 508
•M-Klasse •Mb100 •Mb80 •Pagode •R-Klasse
•S-Klasse •Sl-Klasse •Sl-Roadster •Sl280 •Sl420 •Slc •Slk-Roadster •Slr •Sprinter
•V-Klasse •Vaneo •Vario •Viano •Vito •W124

< Belangrijke Benz mensen >
mercedes, mercedesbenz, mb, mercedesonderdelen, onderdelen, autoonderdelen, auto, carparts, car, parts,  mercedes benz Nijmegen, kaslo, kassenberg, mercedes-onderdelen, daimler chrysler onderdelen autoparts sloop sloperij demontage auto recycling gebruikte onderdelen restauratie cars autobekleding interieur interiors Motoren koplampen Spatborden bumpers grill Ruiten Sierlijsten radiateuren airco intercoolers schokdempers verlichting elektronica wisserbladen Uitlaten remblokken remschijven chassisdelen motordelen stuurdelen chassisdelen Motor Cilinderkop kleppen Krukas Vliegwiel Nokkenas ketting Diesel inspuiting Carburateur Mechanische inspuiting Electrische inspuiting Filters Lucht Brandstof Compressor vacuumpomp spruitstukken motorrem Electro-motor dynamo start Motor oliepomp Koeling waterpomp ventil Motorsteunen koppeling drukgroep Handgeschakelde automatische versnellingbak rem koppeling Gaspedaal gasstangen Chassisbalken trekhaken Vering schokbrekers Vooras Achteras Sleepas Wielen Banden Tussenassen Remmen hydraulisch Mechanische Remmen stuurinrichting Brandstoftank uitlaatsysteem Plaatwerk voorzijde zijkant achterzijde Dak bekleding dashboard isolatie Voor achterportier sloten Kofferdeksel tankklep Schuifdak daktoebehoren binnenverlichting Kachel Stoelen achterbank Bedden Stuurpomp Radiateur slangen spatborden bumpers luchtfilters Dakbekleding zonneklep Achterportier ruiten Achterdeuren Sloten sleutels Schuifdak Hardtop Dak accessoires Ruitensproeiers Slotensets afsluitdoppen Achterbank Middenstoel

mercedes

mercedes

mercedes

Visitor counter, Heat Map, Conversion tracking, Search Rank